CALENDAR OF EVENTS- Tourist information center Hradec Kralove

The Information Centre is not responsible for the actual course of the events advertised here. The calendar is continuously updated, however, we recommend checking the event, time, admission and available capacity on the attached links (after clicking on the More Information label). We wish you a pleasant time in Hradec Králové.


CALENDAR OF EVENTS

WEBPAGET

      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29

February 2024

16
-
26

February
-
May


16/02/24–26/05/24
 
Kurátorka: Nina Moravcová | Černá kostka
Autoři: Jana Bernartová, Milan Guštar, Ivan Chatrný
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Galerie moderního umění představuje ve výstavním prostoru Černá kostka aktuální tvorbu vizuální umělkyně Jany Bernartové (*1983). Autorčiny velkoformátové výšivky Rastr NULA #heroine II (2020–2021) z cyklu Parametrická digitální struktura prezentuje v kontextu děl Ivana Chatrného (1928–1983) a Milana Guštara (*1963) ze svých sbírek – Guštarovy audiovizuální instalace Abacus z let 2002 až 2013 a Chatrného Orchestrálních kompozic z přelomu 60. a 70. let. Obě zmíněné osobnosti měly pro Janu Bernartovou v různých fázích její tvorby zásadní význam. Zatímco grafické listy Ivana Chatrného pro ni už v době studií představovaly jeden ze stěžejních podnětů v úvahách o strukturách, práce Milana Guštara jsou pro autorku se zázemím v nejmodernějších technologiích fascinující především svým širokým mediálním přesahem.
 
Výstava Diferencované struktury má formu komorního mezigeneračního rozhovoru rámovaného tématem struktury. Výběr děl trojice tvůrců tří různých generací přináší různorodé pohledy na toto téma. Zároveň klade důraz na široký „mediální záběr“ od klasické grafické techniky sítotisku přes objekt až po audiovizuální instalaci, doplněnou grafickými partiturami a notovým zápisem. Činí tak ve snaze nabídnout podnětný a vizuálně atraktivní způsob poznání jedné z neopomenutelných tendencí v umění uplynulých 50 let – racionálně orientované umělecké tvorby vycházející z reflexe matematických principů. Ačkoliv by se volba prezentovaných děl mohla na první pohled zdát založená pouze na formálních východiscích (repetetivní řazení vybraných prvků do podoby struktur či rozvíjení principu sériovosti), cílem výstavy je poukázat na jejich obsahovou vrstevnatost i aspekty, které do současného výtvarného umění vnáší práce s nejmodernějšími technologiemi.
 
Výstavní projekt byl realizován v rámci rezidenčního programu GMU. Sleduje možnosti prezentace současného umění formou kontextualizace na základě mezigeneračního dialogu. Tuto strategii rozvíjí prostřednictvím cílené práce se sbírkovými předměty.

výstava

16
-
26

February
-
May


16/02/24–26/05/24
 
Kurátor: Jiří Sirůček | Bílá kostka
V dialogu s Mikulášem Medkem
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Výstava KORPSEPUNX: stress prosthetics, kterou Olbram Pavlíček připravil v prostoru Bílé kostky královéhradecké galerie, představuje autorovy nejnovější sochy, grafiky a kresby, v nichž subverzivně imituje design průmyslově vyráběných produktů a skrze jejich dekonstrukci odhaluje způsoby, jimiž se propisují do života svých uživatelů. Pavlíček podrobuje estetické analýze zařízení, symboly a nástroje, které známe z každodenních aktivit a ukazuje, jak se za komfortní ergonomikou, matematicky přesnou personalizací či důmyslnou vizualitou skrývají nekompromisní nároky, často proměňující samotnou lidskou integritu. Člověk totiž v rámci konzumně definovaných technologických prostředí nemá kontrolu nad „svým“ načiním, ale naopak se musí přizpůsobovat designovaným rozhraním nelidských objektů. Pavlíček tato témata rozpracovává dlouhodobě v rámci výstavní série KORPSEPUNX, v níž skrze různé tvůrčí formáty zkoumá účinky, jimiž na jednotlivce působí komplexní systémy současné společenské moci.
 
Pavlíčkova tvorba se na výstavě dialogicky setkává s dílem Mikuláše Medka, nazvaným Pokus o portrét markýze de Sade III (1969), ze sbírky královehradecké galerie. Medek, podobně jako Pavlíček, sleduje existenciální podmínky své doby a s kritickým nadhledem ztvárňuje individuální (často nejasné, absurdní či surreálné) dopady technologicky organizované společnosti. Oba umělci svébytně ukazují, že (post)industriální (post)moderna vystavuje člověka tak silnému tlaku, že se pod jeho účinky neohýbají pouze individuální emoce, ale dochází i k (de)formaci samotných životních funkcí a těl.
 
Olbram Pavlíček (*1993) získal bakalářský titul v Ateliéru supermédií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde také absolvoval magisterský program v Ateliéru malby pod vedením Jiřího Černického a Michala Novotného. Jeho tvorba se pohybuje mezi sochou, kresbou a grafikou a skrze analýzu současné „korporátně-industriální“ estetiky rozkrývá způsoby, jimiž design průmyslově vyráběných technologií a produktů ovlivňuje niterné prožitky i tělesnou integritu člověka(-uživatele). Olbram Pavlíček svá díla uvedl jak v řadě českých etablovaných galerií (City Surfer Office, Praha; Berlínskej Model, Praha; Galerie PAF, Olomouc; Galerie NTK, Praha), tak v rámci mnoha zahraničních institucí (Funkhouse Berlin, Berlín; HotDock Project Space, Bratislava; Werkschauhalle, Lipsko; Fotopub Project Space, Lublaň). Je také jedním ze zakladatelů mezinárodně působícího umělecko-kurátorského uskupení Proto Gallery Systems.

výstava

16
-
2

February
-
September


16/02/24–29/09/24
 
Kurátoři: Kateřina Křížkovská & Jan Florentýn Báchor | GVP
Vernisáž výstavy: 15/02/2024 v 18:00
 
Výstava Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda nabízí průřez drobnou plastikou z 20. až 40. let sochaře Josefa Škody. Prezentuje autorovy práce z rozličných materiálů: kamene, bronzu, cínu, dřeva, terakoty, vápence či sádry společně s jeho kresbami. Navazuje na předešlý výstavní projekt v Galerii Vladimíra Preclíka GMU – Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda –, zaměřený na sochařovy klíčové realizace ve veřejném prostoru města Hradce Králové a jeho okolí. Intervencí ve výstavě Josefa Škody jsou malba od Bohumila Kubišty (Podobizna Ing. Václava Rejchla, 1908) a plastika Karla Nepraše (Soutok Labe s Vltavou jako mimoúrovňová křižovatka instalovaná, 2000–2001), instalovaná ve foyer GMU do 09/06/2024.
 
„Škodovy sochy nikdy nejsou formálně samoúčelné, vždycky jest jejich hlavním posláním ideový obsah, který sám určuje svoje zvláštní pojednání. Z obsahu a jeho funkce vyplývá forma, a to tak objektivní, že je přístupna vnímání každého, kdo má otevřené oči a srdce.“
 
(Dílo akademického sochaře Josefa Škody, katalog k souborné posmrtné výstavě, Hradec Králové, 1951)

výstava

29
-
30

February
-
April


Výstava „ELLE“ od autora Jana Demerci zve všechny návštěvníky do fascinujícího světa japonské tuše a jednoduchého stylu malby, který odkrývá tajemství krásy žen.

Jeho obrazy nejsou jen podobizny, ale vyprávějí příběh vlastního pohledu na krásu. Tvorba spočívá v jednoduchosti, opakování a povzbuzení divákovy fantazie. Přijďte si užít tuto výstavu plnou hravosti, smyslnosti a radosti, která probíhá v hudební kavárně PETROF Café od 29. února do konce dubna 2024.

Srdečně vás zveme na vernisáž, která proběhne 29. února 2024 od 17.00 hodin.

Jan Demerci

Občanským jménem Ivo Barteček. Narozen 1953 ve Starém Bohumíně. Historik. Vysokoškolský učitel. Komentátor společenského dění. Autor odborných a popularizačních textů k dějinám novověku mimo jiné s tematikou výtvarna. Věnuje se proměnám společností a reflexi těchto proměn uměním. Sběratel umění. Soustřeďuje se k času moderny. Dlouhodobý osobní kontakt s iberským poloostrovem, latinskoamerickým světem a japonskými ostrovy.
Pseudonym vyhrazen volné tvorbě dvacet pět let. Výtvarnou prezentaci pojímá jako sebeočistnou. Tvoření oslovuje okruh přátel. Sporadicky dává souhlas k výstavám. Spoléhá na skladebnou jednoduchost sdělovaného. Tíhne k vizuálnímu purismu. Dotýká se společensky akceptovatelné smyslnosti. Snad i toto činí jeho úsporný rukopis autorsky identifikovatelný. Zastoupen Unií výtvarných umělců Olomoucka, Latin Art Gallery Praha, Galerií Demerci.
výstava